English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

.

Elizabeth Taylor-Richard Burton: Ένα θρυλικό ζευγάρι, δύο γάμοι και δύο διαζύγια

www.tips-fb.com




Όταν μιλάμε για πραγματική και παθιασμένη αγάπη, δεν μπορούμε φυσικά να μην αναφερθούμε σε ένα από τα πιο θρυλικά ζευγάρια στην ιστορία του παγκόσμιου κινηματογράφου. Αναφερόμαστε φυσικά στην Elizabeth Taylor και τον Richard Βurton οι οποίοι ερωτεύτηκαν κεραυνοβόλα, παντρεύτηκαν, χώρισαν, ξαναπαντρεύτηκαν και τελικά... ξαναχώρισαν!


Όταν η Λιζ Τέυλορ, σε ηλικία 29 ετών διανύοντας ήδη τον τέταρτο  γάμο της με τον Eddie Fisher, συνάντησε στη Ρώμη, τον γοητευτικό  Richard Burton, 37 ετών και επίσης παντρεμένο εκείνη την εποχή, παράλληλα με τα γυρίσματα του επικού δράματος υπερπαραγωγή ''Κλεοπάτρα'', ξεκίνησε και μία ιστορία απαγορευμένου έρωτα και αβυσσαλέου πάθους. Μια ιστορία που έμελλε να σημαδέψει ισόβια τους δύο πρωταγωνιστές και να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του αδηφάγου κοινού. Αναρίθμητα εξώφυλλα, σκανδαλώδη δημοσιεύματα και  φωτογραφίες paparazzi κατέκλυσαν το διεθνή τύπο για τουλάχιστον τρεις δεκαετίες...


Στην πραγματικότητα η πρώτη γνωριμία του ζευγαριού δεν έλαβε χώρα στα στούντιο Cineccita. Αλλά μερικά χρόνια νωρίτερα σε ένα πάρτυ, ο Burton   επιβεβαιώνοντας τη φήμη του σκληρού γυναικά και μη μένοντας ασυγκίνητος από τη σαγηνευτική Taylor, αρχίζει να τη φλερτάρει επίμονα , η ίδια δυσανασχετεί και τον απορρίπτει.'' She would not be another notch on his belt” (δε θα γινόταν άλλη μια τρύπα στη ζώνη του)


Σύμφωνα με μαρτυρίες, στα πρώτα κοινά τους γυρίσματα ο Βurton, ο Ουαλός γιος ανθρακωρύχου, γνωστός για τις καταβολές στα γράμματα και τη λογοτεχνία και όντας μόνιμα σε κατάσταση hang over, συνεχίζει να φλερτάρει, χωρίς αντίκρυσμα, τη μεγάλη σταρ. ''Has anyone ever told you that you are a very pretty girl?''.


 Γρήγορα όμως το σκηνικό θα αλλάξει οριστικά με τους Taylor και Burton να έχουν παραδοθεί ανηλεώς σ' ένα ακατανίκητο πάθος. Συνεργεία, σκηνοθέτες και παραγωγοί γίνονται έκπληκτοι μάρτυρες του καυτού ειδυλλίου και τίποτα πια δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο ανάμεσα τους... Τι κι αν οι κλακέτες σηματοδοτούν το τέλος των σκηνών ανάμεσα σε Κλεοπάτρα και Αντώνιο, το έργο Liz Taylor και Richard Burton έχει μόλις αρχίσει και θα γράψει εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα φιλμ, μέχρι να πέσουν οι τίτλοι του τέλους.

Με την Taylor έτσι κι αλλιώς στο επίκεντρο της δημοσιότητας από ηλικία μόλις 10 ετών και τον τον Burton από τους πιο ακριβοπληρωμένους και λαμπερούς πρωταγωνιστές της εποχής, το σκάνδαλο δεν αργεί να ξεπεράσει τα στενά όρια των πλατό και να προσλάβει γιγαντιαίες διαστάσεις. Τα δύο διαζύγια από τους προηγούμενους γάμους είναι πια θέμα χρόνου. Το σκάνδαλο σοκάρει και η συντηρητική κοινωνία της εποχής, άμαθη ακόμα σε ανάλογα περιστατικά, φαίνεται ανεπιεικής. Η Liz Taylor χάνει μεγάλη μερίδα του πιστού της κοινού ενώ μέχρι και η η καθολική εκκλησία παίρνει θέση και καταδικάζει το δεσμό. Η εφημερίδα του Βατικανού προχωρά σε ανοιχτή επιστολή και χαρακτηρίζει τη σχέση τους ως''erotic vagrancy'' (ερωτική αλητεία).




        Μαρτυρίες, δημοσιεύματα της εποχής, αποσπάσματα από το προσωπικό ημερολόγιο του Burton καθώς και εξομολογήσεις της ίδιας περιγράφουν μία ταραχώδη σχέση μίσους και έρωτα. Mε τους άγριους καβγάδες, τις σκηνές ζηλοτυπείας και τα πανάκριβα μνημειώδη δώρα, όπως το περίφημο Taylor-Burton Diamond του οίκου Cartier να επιβεβαιώνουν άρτια το γνωστό ''μαζί δεν κάνουν και χώρια δεν μπορούν''.  Ο πρώτος τους γάμος πραγματοποιήθηκε εννέα μόλις ημέρες μετά το διαζύγιο τις Taylor από τον Fisher, τον Μάρτιο του 1964, προκαλώντας σάλο για άλλη μία φορά. Ο γάμος τους έληξε 10 χρόνια αργότερα τον Ιούνιο του 1974, αμέσως μετά τον ακολούθησε ένας δεύτερος γάμος και τον Άυγουστο του 1976    εκδόθηκε το τελειωτικό διαζύγιο ανάμεσα τους. 



Μόνιμη σκιά στο κοινό τους βίο υπήρξε ο αλκοολισμός του Βurton και ο εθισμός της φιλάσθενης Taylor  στα βαριά παυσίπονα και ηρεμιστικά. Στα διάσημα ερωτικά γράμματα του Burton ,προς τη γυναίκα της ζωής του από την αποκαλεί, μπορεί εύκολα να διακρίνει κανείς,  το χάσμα που προκαλούσαν οι εξαρτήσεις ανάμεσα τους. Τα σύννεφα πυκνώνουν με τη διάγνωση για εκτεταμένη βλάβη στο συκώτι του Burton. Αυτή διάγνωση σε  συνδυασμό με την οδυνηρή απώλεια του πατέρα της Τaylor και ένα τραγικό ατύχημα που καθηλώνει μόνιμα τον μεγαλύτερο αδερφό του Βurton σε αναπηρική καρέκλα, μετά από βραδιά έξαλλης οινοποσίας στο σπίτι του τελευταίου, δίνουν τη χαριστική βολή σε μία ούτως ή άλλως καταδικασμένη σχέση. Η κοινή φυγή στο προσωπικό τους καταφύγιο στο Puerto Vallarta, προκειμένου να αποκατασταθεί η υγεία τους , όχι μόνο δεν απέφερε την πολυπόθητη νηφαλιότητα αλλά βύθισε την Taylor ακόμη περισσότερο στο αλκοόλ και οδήγησε τον Burton σε μια νέα εξάρτηση, τα Valium. Η ερωτική τους ζωή είχε τελματώσει κι όλα πλέον ήτανε ζήτημα χρόνου...


Τον Ιούνιο του 1984 ο Burton αφήνει την τελευταία του πνοή σε ηλικία 58 ετών, στην Ελβετία όπου διέμενε μόνιμα με την πέμπτη και τελευταία του σύζυγο. Σύμφωνα με την Liz Taylor η τελευταία του ερωτική επιστολή φτάνει στο σπίτι της λίγες μέρες αργότερα... Ύστερα από αρκετά χρόνια και μετά από 8 αποτυχημένους γάμους κι έναν πολυτάραχο βίο η μεγάλη σταρ του Hollywood εξομολογείται και παραδέχεται ότι ο Βurton υπήρξε η μεγάλη αγάπη της ζωής της, ισχυρίζεται πως στο συρτάρι του κομοδίνου της φυλά πάντοτε το τελευταίο του γράμμα και δεν αποχωρίζεται ποτέ από τα δάχτυλα της ΤΟ διαμαντένιο δαχτυλίδι...




Η Liz Taylor και ο Richard Burton αποτέλεσαν ένα θρυλικό ζευγάρι στη ζωή αλλά και στον κινηματογράφο,όπου συμπρωταγωνίστησαν σε δέκα ταινίες. 
                Στις 23 Μαρτίου του 2011 η Liz Taylor έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 79 ετών.
                 Το Taylor-Burton Diamond δημοπρατήθηκε στη Νέα Υόρκη τον Δεκέμβριο του 2011 έναντι του αστρονομικού ποσού των 8,8 εκατομμυρίων δολαρίων.
                  Άραγε οι μεγάλες αγάπες πάνε στον παράδεισο;




Τα ημερολόγια του Richard Burton


Κάποτε τα ημερολόγια είχαν κλειδαριά και ένα τόσο δα κλειδάκι να ασφαλίζει το περιεχόμενό τους: οι σκέψεις που κατέθετε ο κάτοχός τους ήταν απόκρυφες, μυστικές, απόρρητες, προορισμένες να μη διαβαστούν ποτέ από αδιάκριτα μάτια. Ο Ρίτσαρντ Μπάρτον δεν είχε τέτοιο κλειδί στο δικό του ημερολόγιο. Θα προέκυπτε εξάλλου και πρακτικό ζήτημα: στα 44 χρόνια που κατέγραφε τις σκέψεις, τους προβληματισμούς του αλλά και την πιο κοινότοπη καθημερινότητα, από το Νοέμβριο του 1939 έως τον Απρίλιο του 1983, θα έφτανε να χειρίζεται μια πολύ βαριά και δυσκίνητη αρμαθιά προκειμένου να προασπίσει το δικαίωμά του στην ιδιωτικότητα. Χαμένος κόπος θα ήταν ούτως ή άλλως. Η τελευταία σύζυγός του (τέταρτη στον αριθμό, πέμπτη στη σειρά) τα δώρισε στο πανεπιστήμιο του Σουόνσι και την επιμέλεια ανέλαβε ο συμπατριώτης του Κρις Γουίλιαμς. Κάπως έτσι, «390.000 λέξεις που καλύπτουν 93 μήνες διάσπαρτους μέσα σε 44 χρόνια» βρήκαν το χώρο τους σε 693 σελίδες και τα μυστικά ενός από τους μεγαλύτερους ηθοποιούς του 20ού αιώνα, υποψήφιου για Όσκαρ 7 φορές, βγήκαν στη φόρα ανερυθρίαστα.


Πώς να το κάνουμε, υπήρχε «ζουμί»: κατ' αρχάς λεπτομέρειες από τη σχέση του με τη γυναίκα της ζωής του, τη φοβερή και τρομερή Ελίζαμπεθ Τέιλορ, την αγαπημένη του «Ε», την οποία παντρεύτηκε δύο φορές. Ναι, είναι όλα αλήθεια. Το πάθος, ο έρωτας, οι καβγάδες, το αλκοόλ. Τον εαυτό τους έπαιζαν εξάλλου στο Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ του Μάικ Νίκολς. Αγαπήθηκαν μανιασμένα και απ' ό,τι φαίνεται ανιδιοτελώς: «Η μεγαλύτερη παρανόηση που αφορά τον Μπάρτον είναι ότι η σχέση του με την Ελίζαμπεθ Τέιλορ βασιζόταν στη φήμη, στα χρήματα, στη δόξα», μου εξηγεί ο Γουίλιαμς. «Ότι η αμοιβαία έλξη τους ήταν μια πρόφαση για να γίνουν ακόμα περισσότερο διάσημοι, μαζί. Δεν πιστεύω ότι αυτή η εικόνα είναι ακριβής. Τα ημερολόγιααποδεικνύουν ότι η σχέση τους ήταν πολύ τρυφερή και γεμάτη αγάπη από το 1965 ως το 1972. Ο Μπάρτον την αγαπούσε βαθιά».


YOU CAN'T BUY LOVE
Η Τέιλορ ήταν αυτό που λέμε «η ακριβή του αγάπη». Κυριολεκτικά. Στις 30 Σεπτεμβρίου του 1967 της αγόραζε ένα ολόκληρο τζετ: «Κόστισε 960.000 δολάρια. Δεν μπορώ να πω ότι δεν χάρηκε», σημειώνει. Δύο μήνες μετά δώριζε στην πανευτυχή «Ε» το περίφημο διαμαντένιο δαχτυλίδι 69,42 καρατίων, αυτό που «έκλεψε» τελευταία στιγμή από τον Ωνάση σε δημοπρασία και έμεινε στην ιστορία ως το «διαμάντι Τέιλορ-Μπάρτον», το οποίο μαθαίνουμε ότι τους παραδόθηκε «συνοδεία ένοπλων φρουρών». Το Μάρτιο όμως της ίδιας χρονιάς περιέγραφε τους τελευταίους 6 με 8 μήνες μαζί της ως... εφιάλτη. «Είμαι υπεύθυνος για το μισό και η Ελίζαμπεθ για τον υπόλοιπο. Ξύνουμε ο ένας τις πληγές του άλλου έτσι ώστε να μη μας απομένει παρά ο χωρισμός», για να γράψει δυο αράδες πιο κάτω: «Είμαστε δεμένοι με ατσάλι...» Εκείνη την εποχή δεν ήταν φυσικά σε θέση να προβλέψουν τα μελλούμενα: το διαζύγιό τους το '74, το γάμο τους το '75 και τον οριστικό χωρισμό το '76. Τότε έγραφε: «Έχω υπάρξει ασυνήθιστα τυχερός στη ζωή μου αλλά η μεγαλύτερη τύχη απ' όλες ήταν η Ελίζαμπεθ. (...) Είναι η μόνη που μπορεί να ανεχτεί τις ανεπάρκειές μου και τα μεθύσια μου, είναι ένας πόνος στο στομάχι όταν βρίσκομαι μακριά της και με αγαπάει». Η «Ε» από τη μεριά της γνώριζε ότι ο αγαπημένος της κρατούσε ημερολόγια. Δεν την πείραζε καθόλου που η ίδιαπρωταγωνιστούσε σε αυτά, το αντίθετο. Στα έγγραφα που βρέθηκαν υπάρχουν και σημειώσεις δικές της, απόδειξη ότι διάβαζε όσα έγραφε (ουφ, δεν είμαστε οι μόνοι) και σύμφωνα με τους πιο καχύποπτους διόρθωνε κιόλας ορισμένα αποσπάσματα, σίγουρη ότι κάποια στιγμή αυτά τα κείμενα θα έβλεπαν το φως της δημοσιότητας. «Δεν μπορώ να πάρω τα χέρια μου από πάνω της», «είναι το παντοτινό μου one night stand», «είναι όμορφη πέρα και πάνω από το πιο ιδανικό πορνογραφικό όνειρο» (ο Μπάρτον διακηρύσσει την πίστη του στο συγκεκριμένο «λογοτεχνικό» είδος) είναι μερικές κολακευτικές αναφορές στη σεξουαλικότητά της. Αναμφίβολα χωρίς editing. Αν όχι με την «Ε» τότε με ποια; Η Λιζ αποδείχτηκε διορατική αλλά, έστω κι έτσι, δεν πείραξε τα αποσπάσματα που αποκάλυπταν τα ψεγάδια της φαινομενικής τελειότητάς της: το σαγόνι και η κοιλιά της, σύμφωνα με τον αγαπημένο της Ρίτσαρντ, είχαν περισσότερο λίπος απ' όσο τους χρειαζόταν.


ΕΚΕΙΝΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ
Ο μεγαλοπρεπής Μπάρτον, ο ρωμαλέος Αντώνιος στην ακριβότερη παραγωγή στην ιστορία του σινεμά, την Κλεοπάτρα, ένας άνθρωπος «με αποφασιστικότητα και δύναμη», σύμφωνα με το μελετητή του Κρις Γουίλιαμς, μπορούσε να γίνει και εξαιρετικά μικροπρεπής, επικριτικός, κακόβουλος. Αρχής γενομένης από τους συναδέλφους του. Η Λάνα Τάρνερ ήταν «η πιο προβληματική ηθοποιός που έχω συναντήσει ποτέ», η Νάταλι Γουντ «μια λυπηρή περίπτωση», ο Τζον Χιούστον «χαζός», ο Πολ Νιούμαν «με τόσο ροδαλή επιδερμίδα ώστε να νομίζω προς στιγμήν ότι φοράει μέικ-απ». Ο Γουίλιαμς, ωστόσο, μας προσκαλεί να εστιάσουμε την προσοχή μας στην αθέατη πλευρά του ταλαντούχου αλλά παρ' όλα αυτά αυτοδίδακτου ηθοποιού. «Οι αναγνώστες θα εκπλαγούναπό το γεγονός ότι τον ενδιέφεραν πολύ τα βιβλία. Απ' ό,τι φαίνεται, προσπαθούσε διαρκώς να μάθει μια νέα γλώσσα ή πάλευε με σταυρόλεξα. Είχε μια τεράστια όρεξη για μάθηση. Μεγάλωσε εξάλλου σε μια εποχή που η εκπαίδευση ήταν η μόνη διέξοδος από τη χειρωνακτική εργασία. Ίσως πάλι αυτή η τάση να οφείλεται στην επιτομή της ουαλικής προτεσταντικής κληρονομιάς του: "Ποτέ να μην επαναπαύεσαι στις δάφνες σου"». Ο γιος της 13μελούς οικογένειας ενός ταπεινού Ουαλού ανθρακωρύχου κληρονόμησε όμως και κάτι άλλο: το πάθος για το ποτό. Το συκώτι του είχε αρχίσει να διαμαρτύρεται από το 1970 και έντεκα χρόνια μετά η κίρρωση το είχε καταστρέψει ανεπανόρθωτα. Το τέλος πλησίαζε. «Τα ημερολόγια του 1975 είναι μια μάλλον λυπηρή περιγραφήενός άνδρα που μοιάζει να έχει χάσει τον έλεγχο του εαυτού του και της κατάστασης, ενώ τα τελευταία (1980, 1983) έχουν μια δόση, αν όχι απελπισίας, επίγνωσης ότι η άβυσσος την οποία τόσες φορές απέφυγε πλησιάζει», εξηγεί ο Γουίλιαμς. Τον τράβηξε μέσα της, στα 58 του χρόνια, ύστερα από μια εγκεφαλική αιμορραγία. Η σύζυγός του, η ίδια που δώρισε τα αρχεία του, φρόντισε να μην ικανοποιηθεί η επιθυμία που κάποτε είχαν εκφράσει μαζί με την «Ε», να θαφτούν δηλαδή στον ίδιο τάφο. Δεν μπόρεσε όμως να αποφύγει την αιώνια συνύπαρξή τους στις καρδιές όσων συνεπήρε η τρικυμιώδης κοινή ζωή τους.
*Το βιβλίο The Richard Burton Diaries κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Yale University Press






Τα «μυστικά» του ηθοποιού, βγήκαν στη δημοσιότητα μετά θάνατον, από τη σύζυγο του Sally, και το περιεχόμενο τους, είναι κάτι παραπάνω από πικάντικο! 

Αρχικά, ο Burton «τα βάζει» με τον Ωνάση:


«Δεν υπάρχει περίπτωση ν΄αφήσω ένα βρωμοέλληνα να με ξεπεράσει. Οπότε ας ξεκινήσει η μάχη των ρουμπινιών. Μπορώ να γίνω τόσο σπουδαίος, όσο αυτός», αναφέρει χαρακτηριστικά στα ημερολόγια του, όταν μαθαίνει πως ο Έλληνας κροίσος έδωσε στην Jackie Kennedy ρουμπίνια αξίας μισού εκατομμυρίου λιρών.


Στη συνέχεια, χύνει χολή και για τη Maria Callas!


«Μας είπε η Maria Callas, ότι χώρισε από τον Ωνάση γιατί ήταν πολύ καταστροφικός, και αυτό είχε επηρεάσει το τραγούδι της. Προσωπικά τη θεωρώ βαρετή. Παρόλο που μου είπε πόσο όμορφα μάτια έχω. Είναι πολύ μόνη μετά το γάμο του Ωνάση. Θέλει να του αποδείξει ότι με την Jackie κέρδισε απλώς μια όμορφη κοσμική, ενώ έχασε μια ιδιοφυϊα, δηλαδή εκείνη. Προσωπικά, αν είχα την επιλογή, κι εγώ την Jackie θα διάλεγα. Έχει περισσότερη πλάκα και είναι πιο όμορφη».


Eκμηστυρεύεται ακόμα, πως θα ήθελε να μην ξαναδουλέψει στη ζωή του:


«Θα ήθελα να έχω τον Ωνάση ως Έλληνα σεφ, και την Elizabeth Taylor, topless και με mini φούστα, να με σερβίρει και να με αποκαλεί “κύριο”. Η Jackie θα μπορούσε να είναι βοηθός της».


Το παραλήρημα του, συνεχίζει με τις ερωτικές αναφορές, στο μεγάλο του έρωτα, Elizabeth Taylor:


«Η Elizabeth με ρώτησε αν θα σταματήσω να την αγαπώ, αν αναγκαστεί να περάσει την υπόλοιπη ζωή της σε αναπηρικό καροτσάκι. Της απάντησα ότι δεν με νοιάζει αν πέσουν και μαραθούν τα πόδια, τα στήθη και ο κ*λος της, αν μείνει καραφλή ή αν κιτρινίσουν τα δόντια της. Μερικές φορές, δεν πιστεύω το πόσο τυχερός είμαι».


Τέλος, μιλά και για τις «μαύρες μέρες» της επεισοδιακής τους σχέσης:


«Νευρίασα μαζί της, και η Elizabeth άρχισε να με βαράει στο κεφάλι με τα γεμάτα διαμαντένια δαχτυλίδια δάχτυλα της. Αν μου το έκανε αυτό άνδρας, θα τον σκότωνα».


Θυμάται δε, πως κάποτε της αγόρασε ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι 69 καρατίων, επειδή νωρίτερα την είχε βρίσει, λέγοντας της πως:


«Δεν θέλω να σου αγγίξω τα χέρια. Είναι μεγάλα, κόκκινα, άσχημα και αντρικά».